Hallo allemaal, welkom en leuk dat jullie deze site bezoeken. Er zullen binnenkort toernooien plaatsvinden van Risk en Rummikub/Triominos. Meedoen aan het leukste Risk toernooi van Nederland dan kan dit nu!! Toernooi Risk op zondag 5 juli 2015 kan niet doorgaan ivm te weinig aanmeldingen!

De nummers 1 t/m 3 winnen op het eind een leuke prijs en voor de winnaar is er ook een beker. Er worden 5 roulerende ronden gehouden met een tijdslimiet van elk 1 uur. Het aantal landen dat je in 1 ronde hebt worden je punten voor die ronde. De winnaar is dus diegene die na 5 ronden de meeste punten heeft. Een extra leuk spelelement is dat je bij 4 kaarten ook de keuze hebt om 1 kaart te laten trekken door je concurrent en dat land is dan van jou met alle legers erop!! De rest van de spelregels vind je hieronder (met een paar kleine aanpassingen (vetgedrukt) wat het spelelement mooier maakt).Voor het programma van deze dag verwijs ik naar de pagina "Programma Vechtdal Risk 2015" op deze site. Ik hoop dat ik heel veel enthousiast heb gemaakt om een heerlijk dagje te gaan Risken en moge de beste winnen. Jong en oud kunnen meedoen. Opgeven kan via de mail met je voor- en achternaam naar spellendag@hotmail.com maar wel VOOR. Op is het de bedoeling dat het speelschema met de namen van een ieder gekoppeld aan welke tafel je zit voor elke ronde op deze site onder "Programma Vechtdal Risk 2015" getoond gaat worden. Zo kun je dus al zien aan welke risk tafel je de 1e ronde ev. zit.

Deelname is maar 7 euro per persoon (voor een hele dag speelplezier!!). Hier zit 1 kopje koffie/thee of frisdrank en een plak cake/koekje inbegrepen (entree is om de kosten van zaalhuur, prijzen, advertentiekosten en aanschafkosten te kunnen dekken). Er moet wel een minimale deelname zijn maar als je een hele leuke speldag Risk wilt hebben lijkt mij dit toch geen probleem. Geef dit dus door aan je vrienden, familie etc. zodat we met een grote groep Risk kunnen spelen (deel deze site met je facebook, Twitter en What's App vrienden)!!

Koffie/thee/cola/sinas/sinaasappelsap, broodje ham en/of kaas kosten 1 euro.

(het is toegestaan dat je ook zelf wat eten en drinken mee mag nemen). Buiten kan gerookt worden. Er worden geen alcoholische dranken geserveerd.

Foto's zullen na het toernooi op deze site worden gezet. Voor reacties/aanbevelingen ed. kunt u altijd mailen naar spellendag@hotmail.com

Tot !

 

 

Risk SpelregelsSpelbord

Het speelbord is een kaart met 6 continenten verdeeld in 42 gebieden.

Elk continent heeft een andere kleur en bevat tussen de 4 en 12 gebieden.

De legers

Er zijn zes complete sets van legers, elk 3 types:

  1. Artillerie (ter waarde van l )
  2. Infanterie (ter waarde van 5 Artillerie)
  3. Cavalerie (ter waarde van 10 Artillerie, of 2 Infanterie)

Start het spel door het plaatsen van de artillerie stukken. Later kan je door handel in 5 artillerie inwisselen voor 1 infanterie, of 2 infanterie (of 1 infanterie en 5 artillerie) voor 1 cavalerie.

Kaarten

  • 42 kaarten hebben een afbeelding van een gebied en een afbeelding van infanterie, cavalerie of artillerie.

  • Twee "wilde" kaarten zijn gemarkeerd met de 3 soorten legers: infanterie, cavalerie of artillerie.

  • 12 geheime missie kaarten (alleen gebruikt bij Risk met geheime missies, maar deze spelen wij niet. Je moet zoveel mogelijk landen steeds bemachtigen elke ronde!).

    Deze kaarten worden alleen gebruikt in de "geheime missie" variatie, anders moet je ze verwijderen.

Doel van het spel

Je moet wereld veroveren door het bezetten van alle gebieden op het bord. Je moet dus al je tegenstanders elimineren..

Opstelling

  1. Kies een kleur en, afhankelijk van het aantal spelers, tel het aantal "legers" dat je nodig hebt om het spel te starten

    • Met 3 spelers, elke speler krijgt 35 Artillerie.
    • Met 4 spelers, elke speler krijgt 30 Artillerie.
    • Met 5 spelers, elke speler krijgt 25 Artillerie.
    • Met 6 spelers, elke speler krijgt 20 Artillerie.

     

  2. Rol een dobbelsteen. Diegene die het hoogste aantal gooit neemt een artillerie stuk van zijn of haar stapel en plaatst deze op een gebied om dit op te eisen.

  3. Beginnend met de eerste speler aan de linkerkant, mag elke speler nu op zijn beurt één leger plaatsen op een onbezet gebied. Dit gaat zo door totdat alle 42 gebieden ingenomen zijn.

  4. Nadat alle 42 gebieden ingenomen zijn, mag elke speler op zijn beurt een extra leger op een gebied plaatsen dat hij of zij al bezet heeft.

    Ga zo door totdat iedereen al zijn legers geplaatst heeft. Er is geen limiet aan het aantal legers dat je kunt plaatsen op een enkel gebied.

  5. Schud de het pak RISK kaarten (verwijder je eerst de missie kaarten) en plaats de kaarten dicht aan de kant van het bord. Uit deze stapel worden kaarten later tijdens het spel getrokken.

  6. Diegene die het eerste leger heeft geplaatst, mag ook het spel openen.

Spelverloop

In je beurt probeer je gebieden te veroveren door het verslaan van de legers van je tegenstanders. Maar wees voorzichtig: Het winnen van gevechten is afhankelijk van een zorgvuldige planning, snelle beslissingen en ook koppigheid. Je moet je legers slim plaatsen, en aanvallen op precies het juiste moment en ook je verdediging versterken tegen alle vijanden.

Opmerking: Op elk moment tijdens het spel, kan je artillerie stukken inleveren voor het equivalent in infanterie of cavalerie indien je dit wenst of moet doen.

Elke beurt bestaat uit drie stappen, in deze volgorde:

  1. Krijgen en het plaatsen van nieuwe legers.
  2. Aanvallen.
  3. Versterken van posities.

Nieuwe Legers

Aan het begin van elke beurt, berekenen hoeveel nieuwe legers je mag toevoegen aan uw grondgebied op basis van:

  • Het aantal gebieden dat je bezit.
  • De waarde van de continenten onder uw controle.
  • De waarde van de sets van RISK kaarten die je inruilt.
  • Een specifiek grondgebied afgebeeld op een ingeruilde kaart.

Gebieden

Aan het begin van elke beurt (inclusief je eerste), tel je het aantal gebieden dat je op dit moment bezet, dat aantal deel je door drie (en afronden naar beneden). Dit is het antwoord van hoeveel legers je die beurt ontvangt. Plaats de nieuwe legers naar keuze op elk gebied in je bezit.

Voorbeeld: 11 gebieden = 3 legers, 14 gebieden = 4 legers, 17 gebieden = 5 legers. Je krijgt altijd minimaal 3 legers elke beurt, zelfs als u minder dan 9 gebieden bezit.

Continenten

Aan het begin van je beurt krijg je voor elk continent dat je controleert extra legers. (Om een ​​continent te controleren, moet je alle gebieden aan het begin van je beurt bezetten.) Om de exacte aantal legers die u krijgt voor elk continent te vinden, kijk je naar de grafiek in de linker bovenhoek van het spelbord.

 


Risk KaartenHet verdienen van de kaarten

Aan het einde van elke beurt waarin u ten minste één gebied hebt veroverd, zal je één (en slechts één) RISK kaart verdienen.

Je probeert sets van 3 kaarten te verzamelen in één van de volgende combinaties: 3 kaarten met hetzelfde soort (infanterie, cavalerie, of artillerie), 1 elk van de 3 soort of 2 kaarten en een "wilde" kaart (wildcard).

Als u een set van 3 RISK kaarten hebt verzameld, kun je aan het begin van je volgende beurt deze inleveren, maar dit moet niet! Je mag dus wachten. Maar als je 5 of 6 kaarten aan het begin van je beurt hebt, moet je tenminste 1 set inruilen, en mag je nog een tweede set inruilen als dat kan.

Het inruilen van kaarten voor legers

Aan het begin van de volgende beurt mag je sets van kaarten inleveren en neem extra legers op basis van de 3 kaarten die je inlevert. 3 infanterie (man te voet) zijn 6 legers waard, 3 cavalerie (man te paard) zijn 8 legers waard, 3 artillerie (kanon) zijn 4 legers waard, de mix van 3 kaarten van infanterie+cavalerie+ artillerie zijn 10 legers waard. Of je mag 4 kaarten schudden en 1 hiervan laten trekken door je tegenstander en dat land is dan van jou met al die legers die er dan op staan!

Tips: Ongeacht hoeveel legers je krijgt aan het begin van je beurt, plaats ze verstandig zodat ze ofwel een aanval of een verdedigende actie kunnen voor bereiden. Het is een goede militaire strategie om je legers te verplaatsen aan het front of in zwaar versterkte grensgebieden.

Aanvallen

Na het plaatsen van uw legers aan het begin van je beurt, beslis je of je deze beurt wenst aan te vallen.

Het doel van een aanval is om een ​​gebied te veroveren door het verslaan van al de vijandelijke legers erop. De strijd wordt gestreden door een worp van de dobbelstenen. Bestudeer de raad voor een moment. Wil je aanvallen?

Als je ervoor kiest om niet aan te vallen geef je de dobbelstenen door aan de speler aan uw linkerhand. U kunt nog steeds je positie versterken als je wenst.

Als je ervoor kiest om wel aan te vallen, gelden de volgende regels:

  • Je mag alleen een gebied dat grenst aan een eigen gebied (of door een stippellijn verbonden) aanvallen. Voorbeelden: Groenland mag de NoordWest, Ontario, Quebec en IJsland aanvallen. Noord-Afrika kan Egypte, West-Europa en Brazilië aanvallen. (Alaska wordt beschouwd als grenzend aan Kamchatka).

  • Je moet altijd minstens twee legers hebben op het grondgebied van waaruit je aanvalt.

  • Je mag doorgaan met het aanvallen van een gebied totdat alle daar aanwezige legers dood zijn. Je mag zoveel en zo vaak aanvallen als je wil tijdens een beurt.

Het aanvallen

Kondig eerste aan welk gebied je aanvalt en uit welk gebied je aanvalt en met hoeveel legers! Rol dan de dobbelstenen tegen de tegenstander die het gebied bezit.

  • Bij het werpen zal jij 1,2 of 3 dobbelstenen werpen afhankelijk met hoeveel legers je aanvalt. Met 1 leger 1 dobbelsteen, met 2 legers 2 dobbelstenen. Met 3 legers zal de aanvaller met 3 dobbelstenen gooien. De verdediger zal maximaal met 2 dobbelstenen mogen gooien. De aanvaller gooit eerst met zijn dobbelstenen, daarna de verdediger.

  • De aanvaller zal 1, 2 of 3 dobbelstenen rollen: Je moet minstens één extra leger op uw grondgebied hebben dan het aantal dobbelstenen dat je rolt. Tip: Hoe meer dobbelstenen je rolt, hoe groter uw kans om te winnen. Maar hoe meer dobbelstenen je rolt, hoe meer legers je kunt verliezen of moeten verhuizen naar een overwonnen gebied.

  • De verdediger zal ofwel 1 of 2 witte dobbelstenen werpen. Om 2 dobbelstenen te gooien, moet hij of zij minstens 2 legers op het grondgebied hebben. Tip: Hoe meer dobbelstenen de verdediger rolt, hoe groter zijn of haar kans is om te winnen, maar hoe meer legers hij of zij kan verliezen.

Uitkomst van een gevecht

Vergelijk de hoogste gerolde dobbelsteen van beide partijen. Als de jouwe (de aanvaller) hoger is, verliest de verdediger een leger uit het aangevallen gebied.

Maar als de dobbelsteen van de verdediger hoger of gelijk is dan die van jou, dan verlies je een leger uit het gebied waarvan je aanvalt. Leg dan dus een leger terug in de doos.

Als ieder van jullie rolde meer dan een dobbelsteen heeft gerold, moet dit proces herhaald worden voor de op tweede hoogste dobbelstenen van beide partijen.


Versterk uw positie

Het maakt niet uit wat je gedaan hebt tijdens je beurt mag, uw beurt eindigt met versterken van uw positie.

Je bent niet verplicht om een veld​​slag te winnen of om zelfs een ​​aanval te doen.

Sommige spelers noemen deze fase trouwens het "vrije verkeer".

Om je positie te versterken verplaats je zoveel legers als je wenst van één (en slechts een) van uw gebieden naar één (en slechts een) van de aangrenzende gebieden.

Vergeet niet om troepen te verplaatsen in de richting van de grenzen zodat deze legers kunnen helpen bij een aanval en laat altijd ten minstens één leger achter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb